top of page
2 personen luchtgevecht_edited.jpg

JOUW MISSIE

HIER MAAK JIJ HET VERSCHIL

De uitdaging

Wil jij kans maken om in de top 3 te komen, bestudeer dan als een echte "Top Gun" deze missie details goed! Hier vindt jij alle benodigde informatie om meteen aan je missie te beginnen. Laat je dus uitdagen op vliegtuig controle, tactisch inzicht en omgevingsbewustzijn. Vlieg je als team dan komt daar samenwerking en communicatie bij kijken. Succes!

MAP_edited_edited_edited.jpg

Situatie

Je start in de lucht. Op 6000ft en 4NM noord van het vliegveld komt het eerste vijandelijke doel recht op je af. Vlucht je of grijp je aan? Gebruik de kustlijn om je positie te bepalen en het vliegveld als middelpunt van het luchtgevecht arena. Succes!

Het is jouw missie

Jouw missie is om zo snel en zo veel mogelijk doelen uit te schakelen. Dit betekent dat na elk uitgeschakeld doel een nieuw doel wordt geactiveerd. Deze is echter uitdagender dan de vorige. Gaat het jou lukken om in de top 3 te komen?

Besturing

De F18 jachtvliegtuig draait om 3 denkbeeldige assen. Rollen om de langsas, stampen om de dwarsas en gieren om de topas. Mede dankzij de flight computer is de F18 relatief makkelijk te vliegen. Daardoor hou jij meer denkvermogen om het gevecht aan te gaan.

ROLL RIGHTSTICK RIGHT ROLL LEFTSTICK LEFT
NOSE UPSTICK AFT NOSE DWNSTICK FORWARD
Flight stick photo
FASTERTHROTTLE FWD SLOWERTHROTTLE AFT
Throttle photo
Rudder pedals photo
YAW RIGHTPUSH RIGHT PEDAL YAW LEFTPUSH LEFT PEDAL

Vermogen

Gebruik je gashendel om het motorvermogen te regelen. Simpel gezegd ga je klimmen dan moet je meer vermogen geven. Ga je dalen dan geef je minder vermogen. Daal je heel hard of wil je sneller vertragen, gebruik dan je luchtrem. De beste manoeuvreer snelheid ligt tussen de 250 en 450 kts. Kruissnelheid is 350 kts.

Bochten en G-krachten

In een luchtgevecht kom je er niet aan om "scherpe" bochten vliegen, dan wel hoge G-krachten te trekken.Dit doe je door de flight stick goed naar achter te trekken. Het voordeel van scherpe bochten trekken is dat je wellicht sneller kan draaien dan je doel en dus het gevecht in je voordeel komt. Het nadeel van scherpe bochten trekken is dat je de G-krachten toenemen en het vliegtuig als het ware "zwaarder" wordt. Wil je de manoeuvreer snelheid vasthouden, dan moet je dus vermogen bijgeven. Meer G-krachten is dus meer vermogen. Houdt dus regelmatig je snelheid in de gaten.

Vlucht informatie

Nu je weet hoe je een vliegtuig kan besturen, waar haal je dan je vlucht informatie vandaan? Kijk eerst vooral naar buiten.Weet wat er om je heen gebeurt. Waar vlieg je. Vlieg ik hoog, laag, recht of juist in een bocht. Maar het meest belangrijke, waar is de vijand! Vervolgens kijk je naar je HUD (Head Up Display). Dit is een glaasje op het dashboard waarin je snelheid, richting, hoogte en vluchtpad kan aflezen. Je gebruikt ook de HUD om je doel met "guns" uit te schakelen. Zie video onderaan.

Video

Bekijk hier de video van 2:30 minuut.

Tot slot

Het is jouw slottijd en jouw vlucht. Jij bepaald uiteindelijk hoe je wilt vliegen. Voordat je de missie gaat vliegen wil de begeleider weten of je nog vragen hebt. Vervolgens zijn we nieuwsgierig hoe je je hebt voorbereid en of een bepaalde strategie hebt. Dan neem je plaats in de simulator en legt de begeleider kort uit welke knoppen je kan gebruiken tijdens je missie. Dan helpt de begeleider je met de VR headset en komt de digitale wereld tot leven. Vlieg je samen dan kan je via de headset met elkaar communiceren. Nu is het tijd voor actie! Laat in 40 minuten zien wat je in huis hebt en of dat wat je hebt voorbereid ook daadwerkelijk gebeurt. Begin rustig omdat het vrij intensief kan zijn. Na 40 minuten vliegen doen we een debrief. De begeleider pakt 1 of 2 momenten dat opviel tijdens je missie en bespreken dat samen. Een slottijd is 75 minuten.

bottom of page